Аб працоўных гарантыях для работнікаў, у якіх ёсць дзеці, расказалі ў Мінпрацы
Фота з архіва 7 кастрычніка, Мінск . На перыяд знаходжання ў водпуску па цяжарнасці і родах і ў водпуску па доглядзе дзіцяці да дасягнення ім узросту трох гадоў за супрацоўнікам захоўваецца рабочае месца. Якія яшчэ працоўныя гарантыі ёсць у людзей з дзецьмі, расказалі БЕЛТА ў прэс-службе Міністэрства працы і сацыяльнай абароны.
Пры прыёме на работу забараняецца адмаўляць жанчынам у заключэнні працоўнага дагавора і зніжаць ім заработную плату па матывах цяжарнасці або наяўнасці дзяцей ва ўзросце да трох гадоў. Гэта правіла распаўсюджваецца таксама і на адзінокіх бацькоў, якія выхоўваюць дзяцей ва ўзросце да 14 гадоў (дзяцей з інваліднасцю да 18 гадоў). У выпадку прыняцця рашэння аб адмове ў прыёме на работу яно павінна быць матываваным і можа быць абскарджана ў судзе.
Калі тэрмін дзеяння кантракта заканчваецца ў гэты час, наймальнік абавязаны яго прадоўжыць (са згоды работніка) як мінімум да заканчэння водпуску. Пасля завяршэння водпуску па доглядзе дзіцяці да дасягнення ім узросту трох гадоў гарантуецца прадаўжэнне (заключэнне новага) кантракта з маці да дасягнення дзіцем пяці гадоў.
Таксама гарантуецца недапушчэнне скасавання працоўнага дагавора па ініцыятыве наймальніка з цяжарнай жанчынай, маці, якая выхоўвае дзіця ва ўзросце да трох гадоў. Гэта распаўсюджваецца на такія выпадкі, як скарачэнне колькасці або штату работнікаў, неадпаведнасць работніка займаемай пасадзе служачага (прафесіі рабочага) або выконваемай рабоце з прычыны стану здароўя або недастатковай кваліфікацыі, працяглая адсутнасць на рабоце з-за хваробы (больш за чатыры месяцы бесперапынна).
У адносінах да адзінокіх жанчын з больш дарослым дзіцем — ва ўзросце ад 3 да 14 гадоў, дзіцем з інваліднасцю ва ўзросце да 18 гадоў — устаноўлена забарона на звальненне ў сувязі са скарачэннем колькасці або штату работнікаў, а таксама працяглай (больш за чатыры месяцы бесперапынна) адсутнасцю на рабоце з-за хваробы.
Наймальнік абавязаны пайсці насустрач і ўстанавіць няпоўны рабочы дзень або тыдзень пры жаданні жанчыны, якая чакае нараджэння дзіцяці або якая выхоўвае дзіця да 14 гадоў. Работнікі з дзіцем ва ўзросце да 16 гадоў (дзіцем-інвалідам — да 18 гадоў) маюць пераважнае права на заключэнне працоўнага дагавора аб выкананні работы дома.
Прадугледжана магчымасць дадатковых свабодных дзён для жанчын, якія выхоўваюць дзяцей з інваліднасцю да 18 гадоў. Ім прадастаўляецца дадатковы свабодны ад работы дзень у месяц з аплатай у памеры сярэдняга дзённага заработку за кошт сродкаў дзяржаўнага пазабюджэтнага фонду сацыяльнай абароны насельніцтва. Таксама права на дадатковы свабодны дзень у тыдзень з аплатай у памеры сярэдняга дзённага заработку за кошт сродкаў наймальніка маюць маці, якія выхоўваюць траіх і больш дзяцей да 16 гадоў або дзіця з інваліднасцю ва ўзросце да 18 гадоў.
З 1 студзеня 2024 года замест свабоднага дня ў тыдзень па дамоўленасці з наймальнікам можа быць скарочаны рабочы дзень (рабочая змена) на адну гадзіну. Маці, якія выхоўваюць дваіх і больш дзяцей да 16 гадоў, могуць прадастаўляць дадатковы свабодны ад работы дзень у месяц. Аплата такога дня можа прадугледжвацца ў калектыўным дагаворы або лакальным акце наймальніка.






